Wypadek w pracy - postępowanie powypadkowe

Dodany: 2017.04.27
Konsultacje BHP

Za wypadek przy pracy uznawane jest nagłe wydarzenie, które zostało spowodowane przyczyną zewnętrzną i doprowadziło do powstania urazu bądź śmierci, a także nastąpiło w miejscu pracy. Zalicza się w tym wypadku zdarzenie mające miejsce podczas bądź w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń, które zostały wydane przez przełożonego. Kolejno zdarzenie zaszłe podczas lub w związku z wykonywaniem czynności, które nie zostały zlecone, ale wykonywane są na rzecz pracodawcy, jak i w czasie, gdy pracownik pozostawał w dyspozycji pracodawcy, ale był w drodze pomiędzy siedzibą, a miejscem wykonywania obowiązków wynikających z zawartego stosunku pracy.Na równi z wypadkiem przy pracy traktowany jest również wypadek wypadek, któremu pracownik uległ odbywając podróż służbową w okolicznościach odmiennych, aniżeli zostały określone dla wypadku przy pracy, o ile do zdarzenia nie doszło w wyniku postępowania pracownika, nie mającego związku z powierzonymi mu zadaniami służbowymi. Kolejno klasyfikuje się tu zdarzenie mające miejsce podczas szkolenia z zakresu powszechnej samoobrony, jak i podczas wykonywania zadań zleconych przez organizacje związkowe, które działają u pracodawcy.

Postępowanie powypadkowe obejmuje zgłoszenie wypadku przez pracownika, który takowy zauważył lub też dowiedział się o nim, bezpośredniemu przełożonemu. Ten zaś musi powiadomić Inspektora ds. BHP, który wykonuje działania służby BHP w firmie. Zgłoszenie wypadku odbywa się następnie w formie pisemnej, przez pracownika, który uległ wypadkowi, jeśli jego stan zdrowia na to pozwala, bądź przełożonego bezpośredniego, jeśli stan zdrowia pracownika, który uległ wypadkowi, nie pozwala na osobiste złożenie zawiadomienia pisemnego.

Zabezpiecza się miejsce wypadku i tworzy dokumentację powypadkową, do której załącza się również dokumenty z konsultacji lekarskiej. Powoływany jest zespół powypadkowy, który bada okoliczności i przyczyny zaistniałego zdarzenia. Nie tylko Inspektora ds. BHP w firmie, ale również prokuratora, pracodawca ma obowiązek niezwłocznie powiadomić o wypadku śmiertelnym, ciężkim bądź zbiorowym wypadku przy pracy.Po ustaleniu okoliczności i przyczyn zdarzenia, sporządza się Protokół powypadkowy, wedle odgórnie przyjętego wzoru, w terminie 14 dni od daty pisemnego zgłoszenia wypadku. Wykonuje się również polecenia powypadkowe, a do zadań Inspektora ds. BHP należy kolejno uzupełnienie Karty statystycznej wypadku, wedle wzoru, która trafia do portalu sprawozdawczego GUS.

Wiedzę na temat postępowania powypadkowego należy przekazać pracownikom podczas konsultacji BHP. Konsultacje BHP są okazją, by poinformować pracowników, jak mają zachować się podczas i po wypadku, jak zachować bezpieczeństwo i udzielić pierwszej pomocy.

Konsultacje BHP www.lcs-polska.pl/prawo-pracy-...

Kategoria: Teksty branżowe
Oceń wpis:
1/0
  • Poleć wpis na:
     
     
Komentarze:
Jeszcze nikt nie zamieścił komentarza do wpisu.