Każda poważna i odpowiedzialna firma, posiada dodatkowe ubezpieczenie OCP - jest to Ubezpieczenie Odpowiedzialności Cywilnej Przewoźnika.
NIE MYLIĆ z OC pojazdu. OCP i OC to dwie różne rzeczy.
Warto jednak nadmienić, że OCP (w przypadku transportu drogowego DCM 3,5t.) jest ubezpieczeniem NIEOBOWIĄZKOWYM.
Dla tego w interesie klienta, który planuje przeprowadzkę, jest sprawdzenie czy firma, którą wybierze do przeprowadzki, takie ubezpieczenie posiada, oraz jaki zakres ochrony obejmuje.
Jak to zrobić?
Wystarczy zapytać o polisę OCP i poprosić o kopię "do wglądu", jeśli dana firma nie chce takiej kopi udostępnić, znaczy to, że polisy nie ma i nie warto jej ufać.
Tu kolejna uwaga: w przypadku wstępnych rozmów nt. przeprowadzki, nasza firma ZAWSZE - NA ŻYCZENIE klienta, udostępnia całą polisę "do wglądu", (bez widocznego numeru - chroni nas to przed jej nieodpowiednim wykorzystaniem). Numer polisy udostępniamy jednak na etapie podpisywania umowy więc nasi klienci mogą być spokojni.
Jak sprawdzić zakres ochrony?
W każdej polisie są pewne pola które należy sprawdzić, by mienie podczas przeprowadzki było bezpieczne:
- Termin ważności od do - sprawa prosta, jeśli polisa jest aktualna i ma pieczątki ubezpieczyciela, możemy działać dalej.
- Zakres terytorialny - krajowy lub / i międzynarodowy - sprawdzamy, czy obejmuje obszar na interesującym nas terytorium.
Tu kolejna uwaga: w niektórych krajach wymagane są dodatkowe rozszerzenia polisy - Niemcy: Przewozy kabotażowe - Rumunia: rozszerzenie polisy jako kraj wysokiego ryzyka.
- Suma gwarancyjna - nasza polisa obejmuje szkody do wysokości 150 tys. zł, w przypadku przeprowadzek domów i mieszkań taka kwota jest zupełnie wystarczająca.
Zakres ochrony - musi być dodatkowo rozszerzony o:
- szkody wyrządzone w przewożonym sprzęcie elektronicznym,
- szkody powstałe w związku z załadunkiem albo rozładunkiem towaru
- szkody powstałe w skutek rabunku
- szkody powstałe w skutek zagubienia
Jeśli firma przeprowadzkowa udostępni Państwu do wglądu polisę, w której będą uwzględnione (zazwyczaj zaznaczone krzyżykiem) powyższe rozszerzenia, możecie Państwo być spokojni.
OK. Ładunek ubezpieczony i bezpieczny. A co jeśli firma w trakcie przeprowadzki rozbije okno lub porysuje ściany?
Tu jest kilka opcji, choć zazwyczaj korzysta się z opcji nr.1:
1. Gwarancja firmy - dobra firma w umowie przeprowadzki, zawsze opisuje warunki gwarancji, oraz sposób w jaki naprawiane będą ewentualne szkody.
Nie oszukujmy się.... Wykonujemy około 1000 przeprowadzek rocznie - to spora ilość. Człowiek nie jest maszyną (nawet maszyny popełniają błędy), a już błędu ludzkiego nie zawsze można uniknąć, więc sporadycznie musi się coś stać.... Jeśli jakaś firma powie Państwu, że niczego w swojej karierze nie popsuła (nawet na początku działalności) to łże w żywe oczy. Nasza firma przewiduje naprawę lub wymianę uszkodzonych elementów w terminie do 14 dni roboczych, lub (jeśli dany element jest trudno dostępny na rynku) to w terminie ustalonym z klientem.
Jeśli coś popsujemy to naprawimy szkodę, nie tylko na umowie, ale również w rzeczywistości.
Przy wyborze firmy, należy sprawdzić czy zapis o metodach gwarancji jest w umowie.
2. Indywidualne ubezpieczenie przedmiotów - bardzo rzadko, choć ma to miejsce w przypadku wyjątkowo cennych eksponatów, ubezpiecza się pojedyncze przedmioty. W całej karierze firmy mieliśmy taką sytuację zaledwie kilka razy. Jeśli jednak jakiś przedmiot ma dla Państwa wyjątkową wartość, należy porozmawiać o tym z przedstawicielem firmy. Doradzi i pomoże.
3. Ubezpieczenie działalności firmy - tego rodzaju polis, raczej nie udostępnia się klientom, jednak są one dodatkowym zabezpieczeniem, na wypadek szkody o wysokiej wartości.
W każdym przypadku wybór solidnej i profesjonalnej firmy odpłaci się dobrze wykonaną usługą. Mam nadzieję, że moja odpowiedź na pytanie jest wyczerpująca i rozwieje Państwa wszelkie wątpliwości.
Zapytaj eksperta o szczegóły »