Wprawdzie jestem lektorem języków czeskiego i polskiego jako obcego, a nie angielskiego, ale kryteria wyboru podręcznika są takie same. Otóż chciałabym przestrzec zarówno przed samodzielnym wyborem podręcznika do nauki języka obcego, jak i przed samodzielną nauką w ogóle. Nikomu nie przychodzi do głowy, by samemu uczyć się np. matematyki, fizyki itd., tymczasem z niewiadomych przyczyn panuje (mylne) przekonanie, że języka można nauczyć się samemu. Taka samodzielna "nauka" jest nieskuteczna i zwykle prowadzi do trudnych do wykorzenienia błędów. Dlatego w sprawie nauczania, a więc również wyboru podręcznika, najlepiej zdać się na doświadczonego nauczyciela.
Dobry nauczyciel korzysta z kilku podręczników i, przede wszystkim, z materiałów autorskich, opracowanych na podstawie żywego języka (autentyczne teksty z gazet, czasopism, książek, radia, TV, Internetu, ulotek...). Podręcznik powinien być spersonalizowany do potrzeb uczniów - ich poziomu, co oczywiste, ale również wieku, narodowości, celu uczenia się języka obcego. Inny podręcznik będzie odpowiedni dla polskiego gimnazjalisty, a inny dla Polaka w średnim wieku, chcącego nauczyć się czeskiego (lub np. angielskiego), bo mu to potrzebne w pracy. Podręcznik to sprawa drugorzędna, najważniejszy jest wybór dobrego nauczyciela, bo uczy nauczyciel, nie podręcznik.
Zapytaj eksperta o szczegóły »