Model kompetencyjny można wykorzystać w wielu obszarach HR-owych m.in. w opracowaniu planów szkoleń, rekrutacji, systemie okresowych ocen pracowniczych, systemach premiowych i motywacyjnych, ścieżkach karier czy Assessment i Development Center.
Najważniejszą częścią pracy nad tym narzędziem jest określenie kluczowych i wspólnych kompetencji, z którymi utożsamia się organizacja, a także i specyficznych kompetencji dla poszczególnych poziomów stanowisk (np. kierownicze i specjalistyczne). Kolejnym krokiem jest opracowanie tzw. wskaźników behawioralnych dla każdej kompetencji – czyli jakie zachowania wskażą, że pracownik posiada daną kompetencję oraz na jakim poziomie.
Ważne jest dla nas, aby klient otrzymał funkcjonalny model kompetencyjny - odpowiedni dla jego firmy. Dlatego też na etapie pracy nad listą kompetencji zachęcamy kadrę managerską do udziału w działaniach projektowych, ponieważ narzucone definicje i listy kompetencji przez firmy konsultingowe oszczędzają czas ale są przygotowywane schematycznie. Natomiast zaletą zaangażowania się managerów jest opracowanie wspólnych, jednolicie rozumianych i spójnych definicji kompetencji dla całej organizacji z uwzględnieniem jej specyfiki i celów biznesowych.
Na każdym etapie prac projektowych działamy elastycznie, zawsze szukając najlepszych rozwiązań. Wiemy, że profesjonalnie opracowany model kompetencji pomoże zwiększyć efektywność działań podejmowanych przez firmę. Natomiast pracownikom pozwoli zwiększać swoją efektywność na stanowisku pracy.