Uproszczona likwidacja szkody majątkowej to odstępstwo o pełnej procedury, które jest wprowadzone do umowy ubezpieczenia. Może to wynikać z opcji dokupionej zgodnie z ogólnymi warunkami ubezpieczenia albo z klauzuli dodatkowej, która dość często jest stosowana przez brokerów przy ubezpieczeniu klientów korporacyjnych.
Z uwagi na wyjątkowy charakter tego rozwiązania nie ma jednego rynkowego standardu, chociaż można wskazać, że zasadniczą różnicą pomiędzy uproszczoną a pełną likwidacją szkody jest brak oględzin szkody. Jeżeli zatem w naszej umowie ubezpieczenia mamy włączone to rozwiązanie, to dla określonego rodzaju szkód (np. do określonej wartości, np. 20 000 zł lub wynikającej z określonych przyczyn, np. stłuczenie szyb), nie trzeba oczekiwać na wizytę likwidatora, który miałby opisać szkodę i sporządzić protokół. Pozostałe elementy bywają różne, jak chociażby obligatoryjna lista dokumentów, termin zgłoszenia szkody, czy wypłata zaliczki na poczet odszkodowania.
Czynności związane z likwidacją takiej szkody są częściowo prowadzone przez samego ubezpieczonego: wykonuje dokumentację zdjęciową, zbiera dokumenty i przekazuje je do ubezpieczyciela. Likwidator za to swoją pracę wykonuje zdalnie.
Procedura ta ma następujące zalety:
- brak konieczności oczekiwania na oględziny szkody
- szybki termin wypłaty odszkodowania
Wadą może być większa ilość dokumentów, która musi zgromadzić ubezpieczony.
Zapytaj eksperta o szczegóły »