Podstawową kwestią w tym przypadku będzie przyczyna szkody. Jeżeli nie ma ona związku z wadliwym działaniem takiej instalacji, to ubezpieczyciel nie będzie mógł skuteczne odmówić wypłaty odszkodowania. Nie oznacza to wcale, że nie będzie próbował.
Jeżeli wadliwie działająca instalacja przyczyni się do zwiększenia rozmiaru szkody, a tak będzie np. w przypadku niesprawnej wentylacji i pożaru, to ubezpieczyciel może mieć prawo do obniżenia odszkodowania.
Jeśli natomiast wadliwie działająca instalacja była przyczyną szkody (np. wybuch gazu z nieszczelnej instalacji), to istnieje wysokie ryzyko odmowy wypłaty odszkodowania, chyba że będzie można wykazać, że nawet gdyby przegląd przeprowadzono, to i tak do szkody by doszło. To oczywiście wymagałoby sprawy sądowej.
Generalnie niemal wszystkie OWU ubezpieczeń mienia, domów i mieszkań nakładają na ubezpieczającego (i ubezpieczonego) obowiązek dbałości o przedmiot ubezpieczenia, czasami odwołując się do powszechnie obowiązujących przepisów w tym zakresie, a czasami nie doprecyzowując tej kwestii. Z obowiązkiem tym najczęściej skorelowana jest sankcja w postaci obniżenia lub odmowy wypłaty odszkodowania. Należy pamiętać, że umowa ubezpieczenia, to umowa cywilnoprawna, w której strony mogą regulować wzajemne obowiązki znacznie szerzej, niż wynika to z przepisów administracyjnych i nie jest to sprzeczne z prawem (o ile nie są to klauzule niedozwolone).
Gdyby w umowie ubezpieczenia nie zawarto nawet obowiązku dotyczącego przeglądu tej czy innej instalacji czy urządzenia, to swoistym wytrychem dla ubezpieczyciela jest wyłączenie tzw. rażącego niedbalstwa. Jest to rodzaj winy lokujący się pomiędzy winą umyślną a lekkomyślnością. Problem z rażącym niedbalstwem jest taki, że jest to pojęcie, które nie jest nigdzie uregulowane i za każdym razem jest indywidualnie interpretowane. Ubezpieczyciel zawsze będzie się starał przyjąć szerszą interpretację i bardziej korzystną dla siebie. W opisywanym przypadku bezsprzecznie rażącym niedbalstwem byłaby sytuacja, w której właściciel budynku ma wiedzę o usterce instalacji i nie dokonuje jej naprawy, albo gdy obiektywnie oczywistym jest zagrożenie awarią instalacji i pomimo tego właściciel nic nie robi, aby temu zapobiec.
Zapytaj eksperta o szczegóły »