Serwisy społecznościowe w marketingowym języku nazywa się mediami zdobytymi. Tworzą one trzeci filar mediów – obok mediów własnych (własna strona WWW) i płatnych (portale, wortale, prasa, radio, telewizja).
Najpopularniejsze serwisy społecznościowe to Facebook i Google+. Wraz z serwisami treściowymi (np. You Tube), mikroblogami (np. Twitter) i blogami tworzą one media społecznościowe.
Media społecznościowe, w tym serwisy społecznościowe, są doskonałą przestrzenią do prowadzenia działań wizerunkowych, ale także marketingowych – w tym reklamowych, prosprzedażowych, a w niektórych wypadkach nawet sprzedażowych.
Są niezastąpionym narzędziem marketingu szeptanego, zwłaszcza w przypadku firm o ponadlokalnym zasięgu. Jednak głównym celem mediów społecznościowych jest wywołanie mówienia o firmie i jej produktach oraz budowanie wokół nich własnej społeczności.
Niektóre media społecznościowe sprawdzają się jako kanały informujące o prowadzonych promocjach, rabatach, wyprzedażach, konkursach, ale także jako narzędzia sondowania doświadczeń klienta z marką i świadczonymi usługami. Dobrym przykładem jest tu znowu Facebook.
Media społecznościowe są jednak tylko dodatkowymi kanałami komunikacyjnymi i nie powinny zastępować elektronicznych newsletterów, stron internetowych oraz innych programów i materiałów internetowych.
Podejmując aktywność w mediach społecznościowych, w tym w serwisach społecznościowych, trzeba pamiętać, że wymaga ona nie tylko codziennego zaangażowania, ale także:
• wpisania w ramy ogólnej strategii wizerunkowej i marketingowej,
• opracowania i wcielenia w życie polityki społecznościowej
(np. dopilnowania aby pracownicy znali linki i praktyki społecznościowe własnej firmy, by na materiałach, które trafiają w ręce klienta znajdowały się zachęty do odwiedzenia profili społecznościowych i by na stronie WWW znajdowały się wtyczki i aktualne linki do miejsc społecznościowych, a także by do tych miejsc prowadziły informacje podawane w mediach masowych),
• działania zgodnego z regulaminami poszczególnych mediów i netykietą,
• działania angażującego
(np. pozytywnego zaskakiwania konkursami, aplikacjami, itd…),
• gotowości do ciągłego słuchania własnej społeczności, tj. gotowości do bycia w przestrzeni własnych mediów społecznościowych przez 24 godziny i odpowiadania na komentarze i zapytania,
• opracowania własnego stylu komunikacji.
Zapytaj eksperta o szczegóły »