Rezerwa na urlop to kwota, którą przedsiębiorstwo rezerwuje na pokrycie kosztów wynagrodzenia pracowników za czas urlopu w przyszłym okresie rozliczeniowym. Zazwyczaj rezerwa ta wynosi 8,33% rocznego funduszu płac, czyli równowartość jednego miesiąca pracy pracownika.
Aby zaksięgować rezerwę na urlop, należy wykonać następujące kroki:
Ustalenie kwoty rezerwy na urlop: Rezerwa na urlop powinna być ustalona na koniec każdego okresu rozliczeniowego, zwykle na koniec roku kalendarzowego. Kwota rezerwy powinna być równa kosztom urlopu, które pracownicy będą mieli prawo odpracować w kolejnym okresie rozliczeniowym.
Wyodrębnienie rezerwy na urlop: Rezerwę na urlop należy wyodrębnić na osobnym koncie w księgach rachunkowych przedsiębiorstwa. Można to zrobić, tworząc konto specjalne na rezerwę na urlop, np. 399 "Rezerwa na urlop pracowniczy".
Zaksięgowanie rezerwy na urlop: Rezerwa na urlop powinna być zaksięgowana na koniec okresu rozliczeniowego. Kwota rezerwy powinna być zaksięgowana w księgach rachunkowych jako koszt uzyskania przychodu. W tym celu należy skorzystać z konta 399 "Rezerwa na urlop pracowniczy" i zaksięgować na nim odpowiadającą kwotę.
Warto zwrócić uwagę, że rezerwa na urlop jest jednym ze sposobów zapewnienia płynności finansowej przedsiębiorstwa w przyszłym okresie, gdy pracownicy będą korzystać z urlopu.
Zapytaj eksperta o szczegóły »