Logo firmy: P.P.H.U. Foldruk-Folion A.Morawiecki, A.Morawiecka, P.Morawiecki Sp. j.P.P.H.U. Foldruk-Folion A.Moraw...
- papiery firmowe - ulotki - foldery - katalogi - opakowania ...
Logo firmy: TRADOTRADO
- tłumaczenia pisemne wszelkich dokumentów (zwykłych i przysięgły...
Dodaj boks reklamowy w tym miejscu
Stwórz boks dla swojej firmy i promuj ją w Odi.pl.
Logo firmy: Majet Kempa, Mikołajczyk Sp. j.Majet Kempa, Mikołajczyk Sp. j.
Oferta cięcia laserem, plazmą, wodą, gięcie CNC CIĘCIE LASEREM...
Pytanie do ekspertów:

Jakie czynniki uważane są za szkodliwe w pracy biurowej?

Aby udzielić odpowiedzi na powyższe pytanie zaloguj się lub zarejestruj w Odi.pl.

Odpowiedzi ekspertów:
Czynniki szkodliwe na stanowisku pracy biurowej. Zastanówmy się czy takie w ogóle istnieją.
W ogólnym podziale czynników szkodliwych możemy wyróżnić: czynniki fizyczne, czynniki chemiczne, czynniki biologiczne oraz czynniki psychofizyczne.
Do czynników fizycznych zaliczamy: mikroklimat, pyły, hałas, drgania mechaniczne, pole elektromagnetyczne, promieniowanie. Nadmienić należy, że ze szkodliwością w przypadku czynników fizycznym mamy do czynienia wyłącznie w momencie kiedy zostały przekroczone wartości dopuszczalne stężeń lub natężeń podane w przepisach. Czy na stanowiskach biurowych takie przekroczenia występują? Owszem mogą się zdażyć, ale są to szczególne sytuacje np. praca w polu elektromagnetycznym gdzie mamy do czynienia z bezprzewodowymi środkami łączności i nie piszę tutaj o telefonach komórkowych, mam na myśli raczej radiostacje wysokiej mocy np. Kapitanat portu, lotniska. Przy wykonywaniu standardowych prac biurowych szkodliwe czynniki fizyczne nie występują.
Czynniki chemiczne, tu sytuacja jest podobna, na stanowiskach biurowych nie wykorzystuje się czynników chemicznych o stężeniach mogących zagrażać zdrowiu lub życiu pracowników.
Czynniki biologiczne, brak czynników wynikających ze środowiska pracy, chyba, że za takie uznać skupiska ludzkie i ewentualne choroby, które mogą być przenoszone droga kropelkowa. Według mnie jest to jednak nadinterpretacja w przypadku pracy na stanowiskach biurowych.
Czynniki psychofizyczne, tu na pewno możemy zastanowić się nad stresem ale czy będzie on dotyczył każdego pracownika, szczerze w to wątpię. Na stanowiskach decyzyjnych owszem, ale na szeregowych stanowiskach raczej nie.
Możemy rozważyć jeszcze hipotetyczną sytuację, że stanowisko pracy biurowej znajduje się na hali produkcyjnej i narażenie na czynniki będzie tu jak najbardziej możliwe. Tylko czy stanowisko pracy biurowej powinno się znaleźć w takim miejscu? Pytanie zostawiam bez odpowiedzi. Znaleźć ją można w przepisach bhp.
Reasumując, przy wykonywaniu tradycyjnie rozumianych prac biurowych trudno mówić o występowaniu czynników szkodliwych, choć mogą zdarzyć się wyjątki, o których wspomniałem w popełnionym tekście.

Zapytaj eksperta o szczegóły »
Data: 2016.06.07
Oceń odpowiedź:
32/0
Do czynników szkodliwych, pogarszających zdrowie pracowników lub wywołujących u nich choroby zawodowe, zaliczamy:
- obciążenie mięśniowo - szkieletowe: wymuszona pozycja ciała;
- promieniowanie elektromagnetyczne,
- oświetlenie,
- obciążenie psychofizyczne: stres, monotonię, monotypię (jednostronne obciążenie umysłu).

Zapytaj eksperta o szczegóły »
Data: 2015.04.28
Oceń odpowiedź:
4/2