Dodaj boks reklamowy w tym miejscu
Stwórz boks dla swojej firmy i promuj ją w Odi.pl.
Logo firmy: Simple Solution Consulting Justyna WasiakSimple Solution Consulting Just...
Zajęcia otwarte prowadzone są w małych, kameralnych grupach, maks...
Logo firmy: AB..Z. Centrum Zbigniew ZgodaAB..Z. Centrum Zbigniew Zgoda
1. Obsługa i programowanie obrabiarek sterowanych numerycznie CNC...
Logo firmy: SITA Sp. z o.o.SITA Sp. z o.o.
- Urządzenia SITA - Angielski Podstawowy cz.1 - Angielski Podst...
Pytanie do ekspertów:

Kiedy firma musi zatrudnić inspektora BHP?

Aby udzielić odpowiedzi na powyższe pytanie zaloguj się lub zarejestruj w Odi.pl.

Odpowiedzi ekspertów:
Szanowni Państwo,
zgodnie z obowiązującymi przepisami, każdy pracodawca zatrudniający od 100 do 600 osób ma obowiązek stworzyć jedno lub wieloosobową komórkę bhp. W przypadku gdy w zakładzie pracy zatrudnionych jest powyżej 600 osób pracodawca ma obowiązek zatrudnić przynajmniej jednego pracownika służby bhp na każdych 600 zatrudnionych pracowników. Liczbę pracowników służby bhp ustala pracodawca biorąc pod uwagę stan zatrudnienia oraz występujące w swoim zakładzie warunki pracy oraz związane z nimi zagrożenia i uciążliwość pracy.
W zakładach gdzie liczba pracowników nie przekracza 100 osób, pracodawca może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy, pamiętając by spełniali oni wymagania dla co najmniej specjalisty ds. bhp (osoba z wyższym wykształceniem kierunkowym posiadająca minimum 1 rok stażu w służbie bhp) oraz osobie, która przez okres co najmniej 5 lat pracowała na stanowisku inspektor PIP.
Ponadto, zgodnie z przepisami pracodawca może powierzyć wykonywania zadań służby bhp swojemu pracownikowi, jeżeli spełnia on warunku podane w rozporządzeniu w sprawie służby bhp czyli ukończył szkołę dającą mu tytuł technika bhp.
Powierzenie innych zadań niż wynikające z zakresu obowiązków winno odbyć się zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zapytaj eksperta o szczegóły »
Data: 2015.03.12
Oceń odpowiedź:
164/2
Odpowiedź firmy: SAFETY-BHP Piotr Głodny
Chcąc odpowiedzieć na to pytanie należy sięgnąć do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 02.09.1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy.
Na wstępie należy wyjaśnić kim jest inspektor bhp, a czy jest służba bhp.
Przepisy w sposób precyzyjny określają wymogi dotyczące zatrudniania służby bhp. Mowa właśnie o służbie bhp, ponieważ stanowiska mogą być różne. Przepisy §4 pkt 1. w/w rozporządzenia określają pięć stanowisk: inspektor, starszy inspektor, specjalista, starszy specjalista lub główny specjalista. Każde z wymienionych stanowisk wchodzi w skład służby bhp.
Tyle słowem wstępu, wróćmy zatem do pytania. Wiedząc że inspektor bhp wchodzi skład służby bhp, pozwólmy sobie na modyfikację pytania. Należałoby zapytać "Kiedy firma musi zatrudnić pracownika służby bhp?"
Odpowiedź na pytanie znajdziemy w § 1 pkt 3 i 4.
Pracodawca który zatrudnia od 100 do 600 osób ma obowiązek utworzenia wieloosobowej lub jednoosobowej komórki, albo zatrudnienia pracownika służby bhp w niepełnym wymiarze czasu pracy.
Jeżeli natomiast zatrudnienie u pracodawcy przekroczy 600 pracowników, ma on wtedy obowiązek zatrudnienia co najmniej jednego pracownika służby bhp w pełnym wymiarze czasu pracy. Co więcej przepisy określają, iż na każde 600 osób pracodawca ma obowiązek zatrudnić pracownika służby bhp w pełnym wymiarze czasu pracy.

PRZYKŁAD:
W Firmie X zatrudnionych jest 1000 osób w wymiarze pełnego etatu oraz 200 osób w wymiarze pół etatu. W takiej sytuacji pracodawca ma obowiązek zatrudniać 2 pracowników służby bhp w pełnym wymiarze czasu pracy.
Proszę zwrócić uwagę, że przepisy dotyczące obowiązku zatrudniania służby bhp nie określają czy limit osób zatrudnionych dotyczy części etatów czy też pełnych etatów.

Co w sytuacji gdy zatrudnienie nie przekracza 100 pracowników?
Jeżeli zatrudnienie wynosi do 10 lub 20 jeżeli jest zakwalifikowany do grupy działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecią kategorię ryzyka, pracodawca może wykonywać obowiązki służby bhp samodzielnie. Konieczne jest w tym przypadku posiadanie odpowiedniego przeszkolenia.
Gdy zatrudnienie przekroczy 10 lub 20 osób ale nie przekracza 100 pracodawca może powierzyć pełnienie obowiązków służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy. Również w tym przypadku konieczne jest odpowiednie przeszkolenie.
Pracodawca ma również możliwość zlecić pełnienie obowiązków służby bhp specjalistom spoza zakładu, pod warunkiem posiadania wymaganych uprawnień przez takie osoby.

Reasumując obowiązek zatrudnienia pracownika służby bhp w niepełnym wymiarze czasu pracy pojawia się w momencie gdy zatrudnienie przekracza 100 pracowników. Gdy zatrudnienie przekracza 600 osób wtedy wymagane jest zatrudnienie pracownika służby bhp w pełnym wymiarze czasu pracy.

Zapytaj eksperta o szczegóły »
Data: 2015.03.16
Oceń odpowiedź:
62/1
Art. 237 kodeksu pracy określa, kto powinien zatrudnić pracownika służby bhp: i tak firma, która zatrudnia pow. 100 pracowników musi mieć służbę bhp na etacie, nie może być to osoba z zewnątrz - tzw. dochodząca, ale mając na uwadze bezpieczeństwo w firmie, powinno się mieć taką osobę na etacie, nawet jeżeli nie posiada 100 pracowników, bhp to profilaktyka, doradztwo w rozwiązaniach TOL, która nigdy nie zaszkodzi pracodawcy, ale tylko może mu pomóc.

Zapytaj eksperta o szczegóły »
Data: 2015.03.15
Oceń odpowiedź:
1/3
Obowiązek powołania służby BHP jest ściśle związany z ilością zatrudnionych w przedsiębiorstwie pracowników. I tak:
- pracodawcy zatrudniający do 20 (lub do 10 jeżeli są w wyższej niż III kategorii wypadkowości) pracowników mogą realizować obowiązki samodzielnie po obyciu odpowiedniego kursu.
- pracodawcy zatrudniający do 100 pracowników mogą powierzyć zadania służby BHP specjaliście spoza zakładu pracy np. w formie umowy cywilnoprawnej, zlecić firmie zewnętrznej w formie outsourcingu lub osobie zatrudnionej przy innej pracy posiadającej kwalifikacje do zajmowania stanowisk w służbie BHP.

Pracodawcy zatrudniający powyżej 100 pracowników tworzą służbę BHP jako odrębną jednoosobową lub wieloosobową komórkę organizacyjną i zatrudniają w niej pracowników służby BHP. (Specjalistów, Inspektorów) Przyjmuje się zasadę że na każdych 600 pracowników przypada w tej komórce jeden etat pracownika służby BHP. Etaty te mogą być dzielone. Warto w tym miejscu wspomnieć, iż samodzielne stanowisko w służbie BHP może pełnić jedynie osoba spełniająca kryteria minimum jak dla Starszego Inspektora ds. BHP tj. posiadająca wykształcenie wyższe o kierunku lub specjalności zarządzenie bezpieczeństwem i higieną pracy oraz przynajmniej rok doświadczenia zawodowego w służbie BHP (służbie utworzonej jako odrębna komórka organizacyjna u pracodawcy) natomiast kierować tą komórką może jedynie osoba posiadająca kwalifikacje przynajmniej jak dla Specjalisty ds. BHP.

Zapytaj eksperta o szczegóły »
Data: 2015.03.15
Oceń odpowiedź:
1/4