Adwokat to osoba, do której możesz się zwrócić z każdą sprawą natury prawnej. Adwokat może być Twoim rzecznikiem i pełnomocnikiem przed Sądem, organem administracji, czy też przed dużą korporacją albo małą firmą. Tylko adwokat i radca prawny mogą Cię reprezentować bez ograniczeń przed sądami powszechnymi, wojskowymi oraz administracyjnymi. Adwokat ma także prawo poświadczać dokumenty za zgodność z oryginałem w sprawach, w których występuje jako pełnomocnik.
Adwokat jest też zobligowany do zachowania tajemnicy. Obowiązek ochrony tajemnicy adwokackiej jest skuteczny nie tylko w stosunku do samego adwokata, ale także Sąd, Prokurator, Policja i inne organy postępowania przygotowawczego muszą ją uszanować. Jest to niewątpliwie korzystne dla Klienta, który nie musi się obawiać, że to co powie adwokatowi zostanie przeciwko niemu wykorzystane. Z tajemnicy adwokackiej może zwolnić tylko Sąd i to w sytuacjach wyjątkowych, a ponadto możliwość zwolnienia z tej tajemnicy nie dotyczy tajemnicy obrończej.
Jako adwokat reprezentuje Klientów przed:
Sądami Rejonowymi, w tym Sądem Rejonowym w Jarosławiu, Przeworsku oraz Rzeszowie i Przemyślu,
Sądami Okręgowymi, w tym Sądem Okręgowym w Przemyślu i Rzeszowie,
Wojewódzkimi Sądami Administracyjnymi, w tym WSA w Rzeszowie,
Sądami Wojskowymi, w przypadku zajścia takiej potrzeby,
Organami władzy państwowej, samorządowej, społecznej oraz samorządowej,
Osobami fizycznymi i prawnymi, a także jednostkami organizacyjnymi,
Prokuraturą,
Policją i innymi organami postępowania przygotowawczego,
Organami podatkowymi i organami kontroli podatkowej.
Prowadzę przede wszystkim sprawy z obszaru Powiatu Rzeszowskiego. Większość tych spraw rozpoznawanych jest przez Sąd Rejonowy w Rzeszowie. Sąd ten rozpoznaje także sprawy z zakresu prawa pracy, między innymi Powiatu Przeworskiego. Sprawy gospodarcze z naszego powiatu rozpoznaje natomiast Sąd Rejonowy w Przemyślu, a sprawy upadłościowe Sąd Rejonowy w Rzeszowie, który jest właściwy dla całego Województwa Podkarpackiego.
Nie można z góry ocenić kosztu prowadzenia sprawy w sposób abstrakcyjny. Nasza Kancelaria ustala wysokość wynagrodzenia adwokata w oparciu o całokształt okoliczności sprawy. Przed podjęciem się przez naszą Kancelarię prowadzenia sprawy będziesz znał całkowity koszt wynagrodzenia. Jeżeli chodzi o koszty sądowe i koszty procesu nie zawsze można wszystko przewidzieć. W ostatnich czasach w związku z doręczeniami komorniczymi koszty procesu znacznie wzrosły.
Poniżej przedstawiamy przykładowe rodzaje sprawy, które prowadzimy.
Sprawy o zasiedzenie nieruchomości rozpoznawane są przez Sądy Rejonowe właściwe ze względu na położenie tej nieruchomości bez względu na wartość przedmiotu sporu. Sprawy te są rozpoznawane w trybie nieprocesowym. Oczywiście istnieje także możliwość zasiedzenia rzeczy ruchomych, jednak w praktyce bardzo rzadko toczą się tego rodzaju postępowania, a w naszej praktyce spotkaliśmy się z taką sytuacją najwyżej kilka razy. W sprawach o zasiedzenie najczęściej największą trudność sprawia wskazanie kompletnego katalogu uczestników postępowania, którymi są przede wszystkim poprzedni właściciele nieruchomości. Wnioskodawca musi nie tylko podać ich imię i nazwisko, ale także numer PESEL, względnie imię rodziców, a także miejsce zamieszkania. Jeżeli poprzedni właściciel nieruchomości nie żyje konieczne jest podanie danych ich spadkobierców. Niekiedy wnioskodawcy przed wszczęciem postępowania o zasiedzenie starają się uzyskać postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku po tych osobach lub sami wszczynają sprawę o stwierdzenie nabycia spadku po nich. Nie jest to jednak bezwzględnie koniecznie. Jeżeli natomiast wnioskodawca nie zna spadkobierców poprzedniego właściciela nieruchomości i nie posiada żadnych danych, które umożliwiłoby ich ustalenie to wówczas istnieje możliwość wezwania zainteresowanych w sprawie przez ogłoszenie w prasie. Wiąże się to jednak ze sporymi kosztami rzędu kilku tysięcy złotych i znacznym wydłużeniem postępowania od 3 miesięcy do nawet 6 miesięcy. Kolejną ważną kwestią, tym razem o charakterze merytorycznym jest udowodnienie, że wnioskodawca posiadał status posiadacza samoistnego nieruchomości przez określony prawem czas. Najczęściej podstawowym źródłem dowodu na te okoliczności są zeznania świadków. W praktyce Sądy wymagają co najmniej dwóch świadków. Wnioskodawcy dołączają także inne dowody, takie jak potwierdzenia zapłaty podatku od nieruchomości. Opłata sądowa od złożenia wniosku o zasiedzenie nieruchomości jest stosunkowo wysoka i niezależna od wartości nieruchomości. Opłata ta wynosi 2 000 zł. Istnieje możliwość zwolnienia z tej opłaty, a w tym celu należy złożyć wniosek wraz z oświadczeniem o stanie rodzinnym, majątku, dochodach oraz źródłach utrzymania. Jeżeli Sąd uzna, że wnioskodawca nie jest w stanie pokryć opłaty sądowej bez uszczerbku dla niezbędnego utrzymania siebie i rodziny uwzględni ten wniosek. Na odmowę zwolnienie z kosztów sądowych przysługuje zażalenie. Natomiast od orzeczenia oddalającego sam wniosek o zasiedzenie nieruchomości przysługuje apelacja. Do apelacji należy dołączyć dowód uiszczenia opłaty sądowej w wysokości 2 000 zł, względnie złożyć wniosek o zwolnienie z niej na takich samych zasadach jak w przypadku wniosku o zasiedzenie. Wynagrodzenie radcy prawnego i adwokata zgodnie z rozporządzeniem Ministra sprawiedliwości jest natomiast zależne od wartości przedmiotu sporu w przypadku zasiedzenia nieruchomości wartość ta odpowiada wartości nieruchomości lub udziału w nieruchomości. Bardzo często sprawy o zasiedzenie dotyczą właśnie zasiedzenia udziału w nieruchomości, w przypadku, gdy wnioskodawca jest już współwłaścicielem nieruchomości. Warto uregulować stan prawny nieruchomości, bo o ile prawo do złożenia wniosku o zasiedzenie nie ulega przedawnieniu to zbiegiem lat znacznie trudniej udowodnić przysługujące prawa. Należy także pamiętać o tym, że po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku przez Sąd i uprawomocnieniu orzeczenia w tym zakresie wnioskodawca jest zobligowany złożyć stosowny wniosek o wpis w księgach wieczystych, względnie wniosek o założenie księgi wieczystej, jeżeli taka nie jest prowadzona dla nieruchomości. Należy także zgłosić nabycie nieruchomości do urzędu skarbowego na odpowiedniej deklaracji.