Logo a logotyp - różnice i proces projektowania

Dodany: 2023.05.22
logo firmowe

Logotypy są ważną częścią wizerunku marki. Z tego względu projektowanie logotypów warto powierzyć specjalistom od grafiki i marketingu.

Logo i logotyp - różnice

Pojęcia takie jak „logo” i „logotyp” przez wiele osób często są używane zamiennie. Jest to błąd, gdyż terminy te oznaczają dwie różne rzeczy. Z pewnością niemal każdy mniej więcej wie czym jest logo i może wymienić kilka najpopularniejszych logo znanych firm - haczyk od Nike czy jabłko od Apple znają prawie wszyscy. Trudno się temu dziwić, gdyż logo stanowi bardzo ważny element identyfikacji wizualnej danej marki, a przedsiębiorstwa starają się, aby to właśnie ich znaczek zakorzenił się w świadomości konsumentów. Wróćmy jednak do różnic pomiędzy logo a logotypem. Aby móc dokładnie je zrozumieć, zobaczmy najpierw z czego składa się logo.

Logo tworzą 3 elementy:
- sygnet,
- logotyp i
- tagline.

Sygnet to część graficzna. Może stanowić jakiś symbol lub obrazek. Logotyp to część słowna, która zazwyczaj jest nazwą firmy. Tagline natomiast to część słowna stanowiąca swego rodzaju hasło firmy, jej motto lub podpis mający wskazać na określoną cechę firmy. Warto zdawać sobie sprawę, że logo może składać się z wszystkich 3 elementów, ale może też być zbudowane z sygnetu i logotypu lub z samego sygnetu czy samego logotypu (jak logotyp firmy Coca-Cola).

Jak widać, logotyp stanowi istotną część składową logo. To typograficzna część logo, która pełni rolę graficznego przekazu tekstowego w identyfikacji wizualnej firmy. Logotyp powinien eksponować walory marki i być przyciągającą kompozycją tekstową. Musi on posiadać oryginalną typografie tożsamą z marką, odpowiednią gamę kolorystyczną oraz odpowiedni rozstaw i format czcionki.

Projektowanie logotypów - kto tym się zajmuje?

Na pierwszy rzut oka projektowanie logotypów lub logo może wydawać się prostym zajęciem, którego może podjąć się każdy, nawet sam właściciel przedsiębiorstwa. Tymczasem, sprawa jest o wiele bardziej skomplikowana niż wygląda i projektowanie logotypów to złożony proces.
Zadanie to, najlepiej jest powierzyć profesjonaliście, czyli grafikowi freelancerowi lub studiu graficznemu. Podczas wyboru wykonawcy logotypu ważne jest, aby dokładnie zapoznać się z dotychczasowymi pracami danego artysty. Można w ten sposób zobaczyć, czy stworzone przez niego prace wpisują się w nasz styl.

Projektowanie logotypów musi odbywać się w sposób kompleksowy, oznacza to, że grafik nie tylko ma narysować logotyp, ale m.in. również sprawdzić jego oryginalność i unikatowość, a także przekazać go klientowi w różnych rozszerzeniach i wielkościach. Dobry grafik lub studio graficzne zapewnia swoim klientom profesjonalną obsługę - nie tylko słucha ich poleceń, ale także doradza i pomaga wybrać najlepsze rozwiązania. Profesjonalista może też pochwalić się terminowością pracy oraz licznymi pozytywnymi opiniami od byłych klientów.

Projektowanie logotypów - jak przebiega?

Zarówno projektowanie logotypów, jak i projektowanie logo jest wieloetapowe. Najpierw klient dzieli się swoją wizją z wykonawcą. Ważne jest, aby grafik potrafił zrozumieć oczekiwania zamawiającego i to, co chce on przekazać poprzez logotyp. Aby było to możliwe, zamawiający i wykonawcą muszą przeprowadzić szczegółową rozmowę dotyczącą firmy i jej idei. W kolejnym kroku, projektant bazując na posiadanych informacjach stara się stworzyć zarys projektu, który potem przedstawia klientowi. Później, po przekazaniu zaliczki, projekt jest przez grafika dopracowywany i przekazany klientowi. Warto wiedzieć, że w przypadku współpracy z profesjonalnym grafikiem klient zawsze ma prawo do zgłoszenia ewentualnych poprawek, które grafik musi uwzględnić przed wystawieniem zamawiającemu faktury.

Projektowanie logotypów - komu zlecić?

Projektowanie logotypów to jedna z usług świadczonych przez nas - firmę Grafton. Jesteśmy gdańskim studiem, które zajmuje się kompleksowym projektowaniem graficznym dla firm. Oferujemy m.in. projektowanie ulotek, reklam, opakowań czy materiałów reklamowych. Nasze studio tworzy para grafików z ogromnym doświadczeniem i setkami projektów na koncie.

Nasze prace cechują się niezwykłą unikatowością, dbałością o szczegóły i profesjonalizmem. Daje to pewność, że prace wychodzące spod naszej ręki doskonale spełniają swoje zadania i przyciągają uwagę. Realizujemy zlecenia dla klientów z całej Polski, a współpraca z nami przebiega sprawnie i w przyjaznej atmosferze.

grafton.com.pl/

Kategoria: Teksty branżowe
Oceń wpis:
3/0
  • Poleć wpis na:
     
     
Komentarze:
Jeszcze nikt nie zamieścił komentarza do wpisu.