Logo firmy: Agent Ubezpieczeniowy Piotr GolonkaAgent Ubezpieczeniowy Piotr Gol...
Oferta firm: - Ergo Hestia, Warta, HDI,MTU,YCD, Aviva, Benefia,...
Logo firmy: Fasc Sp. z o.o.Fasc Sp. z o.o.
Zakres prac w standardzie: 1 Opracowanie i aktualizacja dokumen...
Logo firmy: Afimo Maciej PawlakAfimo Maciej Pawlak
Jestem pośrednikiem finansowym pomiędzy klientami, a instytucjami...
Dodaj boks reklamowy w tym miejscu
Stwórz boks dla swojej firmy i promuj ją w Odi.pl.
Pytanie do ekspertów:

Jaką odpowiedzialność ponosi biuro rachunkowe za ewentualne błędy?

Aby udzielić odpowiedzi na powyższe pytanie zaloguj się lub zarejestruj w Odi.pl.

Odpowiedzi ekspertów:
Odpowiedź firmy: Eurokadra Expert Sp. z o.o.
Biuro rachunkowe ponosi odpowiedzialność za błędy w prowadzeniu ksiąg rachunkowych, deklaracji podatkowych i innych dokumentów, które zostały im powierzone. W przypadku wystąpienia błędów, biuro rachunkowe może ponieść odpowiedzialność cywilną lub karną, w zależności od charakteru błędów.

W przypadku błędów w księgach rachunkowych lub deklaracjach podatkowych, które spowodowały szkodę finansową dla klienta, biuro rachunkowe może zostać zobowiązane do jej naprawienia. Jeśli błędy zostały popełnione umyślnie lub w wyniku rażącego niedbalstwa, biuro rachunkowe może również zostać oskarżone o przestępstwo skarbowe.

W celu uniknięcia takich sytuacji, biura rachunkowe powinny prowadzić księgi rachunkowe i przygotowywać deklaracje podatkowe z należytą starannością i zgodnie z obowiązującymi przepisami. Zaleca się także, aby klienci regularnie sprawdzali dokumenty przygotowane przez biuro rachunkowe w celu wykrycia ewentualnych błędów i ich szybkiego naprawienia.

Zapytaj eksperta o szczegóły »
Data: 2023.03.22
Oceń odpowiedź:
1/0
Odpowiedź firmy: Brak firmy.
Powierzenie prowadzenia księgowości biuru rachunkowemu nie zwalnia przedsiębiorcy z odpowiedzialności podatkowej za skutki popełnionych przez biuro rachunkowe błędów takich jak: błędne obliczenie zobowiązania podatkowego poprzez jego zaniżenie, uchybienie terminowi, czy zawyżenie podatku VAT. Odpowiedzialność biura rachunkowego nie można również rozszerzyć w drodze umowy zawartej pomiędzy przedsiębiorcom a biurem rachunkowym. Zapisy takie mimo umieszczenia ich w umowie nie są wiążące. Odpowiedzialność za błędy biura rachunkowego bezpośrednio ponosi tylko i wyłącznie przedsiębiorca. Urząd Skarbowy skieruje swoje działania celem wyegzekwowania należności wprost do przedsiębiorcy. To z majątku przedsiębiorcy zostanie wyegzekwowana odpowiednia suma, która pokryje błędne działania księgowego. W zależności od formy prowadzenia działalności to może być majątek spółki bądź cały majątek osobisty osoby prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą. Nie jest jednak tak, że biuro rachunkowe nie odpowiada za swoje błędy, czy nierzetelne działanie bądź błędy swoich pracowników. Przedsiębiorca może domagać się wypłaty poniesionych strat z tytułu popełnionych błędów z majątku biura rachunkowe. Przybrać to musi formę odszkodowania z tytułu poniesionej szkody w związku z wadliwym działaniem biura rachunkowego. Roszczenie przedsiębiorcy należy oprzeć na podstawie art. 471 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny (Dz.U.2014.121 j.t.). Koniecznym w takim przypadku jest skierowanie do sądu pozwu. Zgodnie z art. 471 k.c. dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi. Takie sformułowanie oznacza, iż biuro rachunkowe za swoje błędy nie będzie ponosiło odpowiedzialności cywilnej – kontraktowej tylko i wyłącznie w przypadku wykazania, iż błędy które powstały nastąpiły przez okoliczności za które dłużnik, w tym wypadku biuro rachunkowe, nie odpowiada. Do pozwu należy złożyć umowę zawartą z biurem rachunkowym (na okoliczność zakresu powierzonych spraw oraz na okoliczność istnienia stosunku prawnego pomiędzy przedsiębiorcą a biurem rachunkowym). Przedsiębiorca zobowiązany jest również do wykazania popełnionych przez biuro rachunkowe błędów (tu z pomocą najczęściej przychodzi prowadzone przez Urząd Skarbowy postępowanie). Należy pamiętać, iż biura rachunkowe obowiązane są do posiadania obowiązkowego ubezpieczenia OC, które gwarantuje przedsiębiorcom, iż w przypadku popełnienia przez biuro błędów, to roszczenie, a właściwie strata, zostanie zaspokojona do wysokości posiadanego przez biuro rachunkowe ubezpieczenia.
Data: 2015.02.26
Oceń odpowiedź:
0/0
Odpowiedź firmy: Brak firmy.
Z art.26 ordynacji podatkowej wprost wynika, że za błędy w księgowości odpowiada podatnik (nie biuro rachunkowe). Podatnikowi pozostaje regres, czyli możliwość dochodzenia odszkodowania od biura rachunkowego przed sądem cywilnoprawnym. Podatnik aby uniknąć negatywnych skutków ewentualnej kontroli skarbowej powinien sprawdzić, czy biuro któremu powierzył prowadzenie ksiąg posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej za popełnione błędy i czy jest to biuro godne zaufania, czy jest prowadzone przez kompetentne osoby. Należy też sprawdzić czy zapisy umowy o współpracę z biurem rachunkowym przewidują odpowiedzialność biura i w jakim zakresie.
Moje biuro rachunkowe wprowadza do umowy z klientami zapisy o odpowiedzialności, oto najważniejsze z nich: "Biuro odpowiada za prawidłowość materialną ksiąg polegającą na prowadzeniu ich zgodnie ze stanem rzeczywistym, prawidłowość formalną ksiąg polegającą na prowadzeniu ich zgodnie z obowiązującymi przepisami, biuro ponosi odpowiedzialność za szkody wynikłe z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań umowy. Biuro NIE bada ani nie ponosi odpowiedzialności za autentyczność dostarczanych dokumentów i nie odpowiada za nieprawidłowości wynikające z nierzetelnych lub niezgodnych ze stanem faktycznym informacji dostarczanych przez zleceniodawcę. Biuro nie odpowiada za niezaksięgowanie dokumentów niedostarczonych przez zleceniodawcę, lub dostarczonych po terminie przewidzianym w umowie.
Polecam przy wyborze biura nie sugerować się jedynie ceną za usługi biura.
Data: 2015.02.26
Oceń odpowiedź:
0/0