Firma przewozowa zajmująca się transportami ładunków powinna posiadać kilka rodzajów ubezpieczeń, które zabezpieczą jej kluczowe ryzyka.
Podstawowym ubezpieczeniem powinno być ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej ogólnej, czyli tzw. OC działalności. Taka polisa powinna zawierać co najmniej następujące rozszerzenia:
- OC pracodawcy za następstwa wypadków przy pracy
- OC za szkody powstałe poza RP (dla transportu międzynarodowego)
Drugim kluczowym ubezpieczeniem jest OC przewoźnika, które w zależności od zakresu terytorialnego może przyjmować następujące postaci:
- OC przewoźnika w krajowym ruchu drogowym
- OC przewoźnika w ruchu międzynarodowym
- OC przewoźnika z tytułu przewozów kabotażowych (z wyłączeniem RFN)
- OC przewoźnika z tytułu przewozów kabotażowych na terytorium RFN
Przepisy dotyczące transportu drogowego nakładają na przewoźników obowiązek posiadania zabezpieczenia "pod licencję", które może przyjmować postać polisy lub gwarancji i jest nazywanie ubezpieczeniem odpowiedzialności zawodowej przewoźnika. Obowiązek ten obecnie (2022) dotyczy zarówno przewoźników posiadających ciągniki siodłowe, jak i pojazdy dostawcze o DMC >3,5t.
Powyższe ubezpieczenia z grupy OC można dodatkowo uzupełnić o:
- ubezpieczenie międzynarodowych kosztów leczenia dla transportu międzynarodowego
- ubezpieczenie grupowe na życie dla pracowników
- ubezpieczenie zdrowotne dla pracowników
Poza wyżej wskazanymi ubezpieczeniami warto też rozważyć zakup innych, które mogę dotyczyć niemal każdej firmy:
- ubezpieczenie mienia od wszystkich ryzyk
- ubezpieczenie sprzętu elektronicznego
- ubezpieczenie cyber
- ubezpieczenie D&O (OC zarządu dla spółek kapitałowych)
- ubezpieczenie podatnika / księgowego
Zapytaj eksperta o szczegóły »