Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z obszerną nowelizacją prawa autorskiego, w szczególności w obszarze zmian w zakresie dozwolonego użytku publicznego, możliwości korzystania z utworów osieroconych oraz niedostępnych w handlu, wprowadzenie wynagrodzenia dla twórców za tzw. wypożyczenia biblioteczne (public lending right), zniesienie opłat związanych z korzystaniem z utworów znajdujących się w domenie publicznej. W ramach szkolenia omówiona zostanie szczegółowo problematyka korzystania z cudzych dzieł oraz bezpiecznej eksploatacji utworów w Internecie.
Szkolenie przeznaczone jest dla przedsiębiorców prowadzących agencje reklamowe, brandingowe i ich pracowników, copywriter’ów, rzeczników prasowych, pracowników działów marketingu, PR, artystów, wykonawców, a także wszystkich, współpracujących z w/w podmiotami oraz wszystkich zainteresowanych prawem autorskim.
Metody pracy, które zastosujemy podczas szkolenia
• Prezentacja
• Wykład
• Zajęcia warsztatowe
Program szkolenia:
1. Wprowadzenie do prawa autorskiego
o Pojęcie „własności intelektualnej”
o ® © ™ - oznaczenia w obrocie
o Case study: Seksmisja: ciemność, oj widzę ciemność
o Dyskusja moderowana: ACTA – prawda i mity
2. Podmiot i przedmiot prawa autorskiego
o Pojęcie utworu
o „Idee czy sposób wyrażania” (uwagi o przedmiocie ochrony)
o Case Studies: „Ile utworu pozostało jeszcze w utworze?”
o Autorskie prawa osobiste
o Autorskie prawa majątkowe
o Case Studies: „Czy prawo autorskie chroni sztukę współczesną?”
o Podmiot ochrony (twórca czy pracodawca?)
o Case Studies: „Kto tu jest twórcą: żona, mąż czy pracodawca?”
o Prawa twórców: dualizm ochrony
o Ochrona programów komputerowych i sui generis ochrona baz danych
o Zadanie: Rozpoznaj utwory na tle przykładów w orzecznictwa
3. „Granice prawa autorskiego”
o Dozwolony użytek chronionych utworów
o Dozwolony użytek prywatny
o Dozwolony użytek publiczny
o Case Studies:„Granice swobody wypowiedzi w materiałach promocyjnych”
o Dostęp do informacji publicznej a prawa autorskie
o Case Studies:„Ponowne korzystanie z materiałów informacyjnych”
o Wolne zasoby i licencje Creative Commons
o Case Studies:„Czy zawierałeś umowę na warunkach CC”
o Dwie strony medalu: Prawo autorskie a „ruchy wolnościowe”
o Open Source i Creative Commons
o Jak działają licencje CC?
o 6 warunków podstawowych
o Korzystanie z utworów opublikowanych na licencji CC
o Case Study:„ Utwór zależny czy inspirowany?”
4. Naruszenie prawa autorskiego i „surowe” zasady odpowiedzialności
o Pojęcie naruszenia prawa autorskiego
o Autorskie prawa osobiste i majątkowe
o Case Study:„ Jaka wysokość odszkodowania?”
o Bezpośrednie wkroczenie w wyłączność eksploatacji
o Pośrednie naruszenie prawa autorskiego
o Case Study:„ Gazeta W i dodatek „Na Plażę”
o Internet a prawo autorskie
o Case Study:"Oświadczenia Facebooka"
o Naruszenie prawa autorskiego w Internecie
o Zadanie: pogrupuj roszczenia
5. Wykonywanie autorskich praw majątkowych
o Pola eksploatacji i problem ich specyfikacji w kontraktach autorskich
o Case Study:„… na wszystkich polach eksploatacji”
o Pola eksploatacji w umowach dotyczących programów komputerowych
o Wynagrodzenie autorskie
o Zasady odpowiedzialności kontraktowej
o Autorskie dobra osobiste a umowy
o Organizacje zbiorowego zarządu
o Problem ochrony wizerunku
o Case Study:„Cofnięcie zgody na wykorzystywanie wizerunku”
o Zadanie: zredaguj zgodę na wykorzystanie wizerunku
o Zasady redakcji umów autorskich, w tym punkty szczególnie „newralgiczne”
o Case Study: „Nakazy i zakazy w kontraktach autorskich”
o Case Study: „Rachunek za dzieło”
7. Duże zmiany w prawie autorskim "w pigułce"
o Najważniejsze zmiany w prawie autorskim - przystępne podsumowanie
o Zmiany w obszarze dozwolonego użytku
o Nowe prawo cytatu
o Parodia, karykatura, pastisz
o Case Studies: "Ile mogę pożyczyć z cudzego dzieła?"
o Nowy dozwolony użytek edukacyjny
o E-learning w świetle zmian
o Case Studies: "O co chodzi z tą digitalizacją?"
o Tzw. incydentalny użytek utworów
o Nowe formy wynagrodzeń dla autorów
o Korzystanie z utworów sierocych
o Korzystanie z utworów niedostępnych w obrocie handlowym
o Portale społecznościowe, linkowanie oraz inne korzystanie formy korzystania z Internetu po zmianach
8. Wykonywanie autorskich praw majątkowych
o Pola eksploatacji i problem ich specyfikacji w kontraktach autorskich
o Case Study:„… na wszystkich polach eksploatacji”
o Pola eksploatacji w umowach dotyczących programów komputerowych
o Wynagrodzenie autorskie
o Zasady odpowiedzialności kontraktowej
o Autorskie dobra osobiste a umowy
o Organizacje zbiorowego zarządu
o Problem ochrony wizerunku
o Case Study:„Cofnięcie zgody na wykorzystywanie wizerunku”
o Zadanie: zredaguj zgodę na wykorzystanie wizerunku
9. Redagowanie kontraktów autorskich - ujęcie praktyczne
o Zasady redakcji umów autorskich, w tym punkty szczególnie „newralgiczne”
o Case Study: „Nakazy i zakazy w kontraktach autorskich”
o Umowa o stworzenie utworu
o Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych
o Umowa o korzystanie z utworu
o Case Study: „Rachunek za dzieło”
o Charakterystyka licencji występujących w obrocie
o Postanowienia w umowach związanych z wykorzystaniem utworów w kampaniach promocyjnych i informacyjnych, w tym w Internecie
o Zadanie 1: Zapoznaj się z treścią umowy i odpowiedz na pytania
o Zadanie 2: Proszę odnaleźć błędy w umowie
o Zadanie 3: Zasady redakcji kontraktów autorskich (prawda/fałsz)
10. Quiz i dyskusja
Szkolenie prowadzi:
Aleksandra Nowak - Gruca
Doktor nauk prawnych ze specjalnością prawo cywilne, ekonomista, rzecznik patentowy. Specjalizuje się w ochronie własności intelektualnej a także zarządzaniu wiedzą i kapitałem intelektualnym