Szkolenie będzie esencjonalne i praktyczne, a zawarte w nim treści będą podane w takiej ilości jaka jest niezbędna do wyposażenia uczestników w kompetencje pracy z konfliktami. Część pierwszego dnia będzie poświęcona doświadczaniu i procesowi rozumienia różnych aspektów konfliktu, a w pozostałej części treningu osoby będą uczestnikami i obserwatorami symulacji konfliktów interpersonalnych i zespołowych.
Praca będzie się odbywać na materiale uczestników oraz trenera.
Po tym szkoleniu sytuacje konfliktowe staną się początkiem wzrostu, a nie przyczyną pogarszania się wyników i atmosfery w organizacji.
Cele szkolenia:
• Pokazanie istoty i mechanizmów rozwoju sytuacji konfliktowych;
• Identyfikacja preferowanych zachowań w obliczu konfliktu;
• Nabycie/rozwinięcie umiejętności diagnozowania źródeł konfliktu w zespole;
• Zbudowanie świadomości na temat ograniczania kosztów konfliktu dla organizacji;
• Trening radzenia sobie z każdym z rodzajów konfliktów pojawiających się w zespole.
Wśród technik aktywizujących uczestników pojawią się m.in.
• dyskusje
• studium przypadku
• ćwiczenia indywidualne i grupowe
• kwestionariusze i testy zachowań
• odgrywanie scenek/ról
• gry symulacyjne
• burze mózgów
• wymiana doświadczeń
Struktura szkolenia: prezentacje wykładowe: 30%, część warsztatowa: 70%
Program szkolenia
DZIEŃ PIERWSZY
1. Psychologia konfliktu
• Istota i mechanizmy konfliktu;
• Dynamika konfliktu – fazy konfliktu, od sporu do konfliktu;
• Przyczyny, przebieg, skutki - czy współcześnie konflikt jest inny?
• Typy konfliktu wg. Moora – konflikt danych, relacji, wartości, strukturalny, interesów.
2. Konflikt w organizacji
• Tradycyjne i nowoczesne spojrzenie na konflikt w miejscu pracy;
• Rodzaje konfliktów w organizacjach;
• Zarządzanie przez konflikt – niechlubny styl pracy menedżerów;
• Konflikt zespołu a konflikt interpersonalny – istotne rozgraniczenie, istotne konsekwencje;
• Aby dobrać leczenie trzeba znać diagnozę - konflikt trzeba zdiagnozować;
• Identyfikacja emocji występujących w konflikcie – własnych i cudzych;
• Samonapędzające się koło - Trójkąt dramatyczny – Prześladowca, Ofiara, Wybawca – jedyna możliwa interwencja.
3. Ja w konflikcie
• Po co mi konflikt?
• Czy musiało dojść do konfliktu?
• Moje reakcje na konflikt wg. Thomasa – Kilmanna.
4. Mamy konflikt i co dalej?
• Koncepcja Harwardzka – 3 kluczowe zasady pomocnego działania;
• Trzy pozycje percepcyjne w konfliktach – Ja, Ty, Metapozycja;
• Interwencja menedżera kiedy jest wymagana;
• Jakie strategie wdrożyć w sytuacji konfliktu;
• Jak pracować z różnymi typami konfliktów – danych, relacji, wartości, strukturalnym i interesów;
• Techniki wspierające radzenie sobie z konfliktem – otwieranie pola trudnych pytań, badanie obaw/interesów drugiej strony, negocjowanie;
• Techniki komunikacyjne - parafrazowanie, komunikat Ja, odzwierciedlanie;
• Działania eskalujące - czego nie należy robić, aby nie zaostrzyć konfliktu.
DZIEŃ DRUGIE
1. Symulacja – konflikt interpersonalny
• Wprowadzenie zasad odgrywania ról;
• Ćwiczenia – symulacje rozmów z osobami pozostającymi w konflikcie, na linii: pracownik – przełożony, współpracownik – współpracownik.
2. Symulacja – konflikt wewnątrz zespołu
• Wprowadzenie w role i zasady udziału w symulacji – Konflikt w zespole
• Podsumowanie symulacji - jakie narzędzia feed-forward wprowadzić do zespołu/organizacji?
3. Integracja treści, doświadczeń i odkryć
• Przypomnienie najważniejszych treści - teleturniej
• Czy zespół może się nauczyć przechodzić przez konflikty w sposób progresywny, czyli prowadzący do rozwoju rozwiązań i spójności?
• Indywidualne i zespołowe Action Plan.
Szkolenie prowadzi:
Katarzyna Poleszak-Jakubowska
Certyfikowany Coach EMCC EQA, skuteczny Trener biznesu, zrealizowała ponad 900 dni szkoleniowych oraz 400 dni działań doradczych. Poruszający mówca, członek Toastmasters International, pasjonatka nowoczesnej retoryki, umiejętności przemawiania, wystąpień publicznych i skutecznych rozmów, specjalizuje się także w rozwoju kompetencji menedżerskich i przywódczych w tym coachingowej kultury zarządzania, podnoszenia efektywności komunikacji i sprzedaży.
W ramach szkolenia otwartego gwarantujemy Państwu:
• Miłą i fachową obsługę
• Profesjonalizm trenera
• Ciekawe materiały szkoleniowe
• Dyplomy ukończenia szkolenia
• Wsparcie poszkoleniowe Trenera (do miesiąca po zakończonym szkoleniu)
• Możliwość uzyskania pomocy od Trenerów poprzez profesjonalne forum szkoleniowe, stworzone specjalnie na tego
rodzaju potrzeby.
• Możliwość wpływu na zakres i przebieg szkolenia akceptowalny przez wszystkich jego uczestników
(niektóre firmy twierdzą, że tylko one tak robią ale to nieprawda ... my działamy tak od samego początku).
Oferujemy również możliwość wymiany spostrzeżeń i wniosków z innymi uczestnikami szkolenia:
Oraz:
• Smaczne obiady i przerwy kawowe
• Pomoc w rezerwacji miejsc noclegowych na preferencyjnych warunkach (nocleg nie jest wliczony w cenę szkolenia).
Hotel, w którym odbywa się szkolenie, znajduje się w ścisłym centrum. Możemy zaproponować również inne hotele na nocleg
• Pomoc Opiekuna szkolenia przez cały czas pobytu - doradzamy, jak miło i efektywnie spędzić czas po szkoleniu
• Grupy do 10 osób, dające gwarancję przećwiczenia wszelkich elementów szkolenia oraz warunki sprzyjające łatwej wymianie informacji, konsultacji i integracji