Badanie satysfakcji pracowników to narzędzie stosowane w celu oceny poziomu zadowolenia z pracy, a także poznania opinii pracowników odnośnie wybranych zakresów działania organizacji. Ma ono służyć pomiarowi i monitorowaniu postaw wobec firmy.
W wyniku analizy badania pracodawca uzyskuje kompleksowe informacje dotyczące:
- Wartości najbardziej istotnych z punktu widzenia pracowników,
- Potrzeby wprowadzenia zmian,
- Czynników, na jakich należy się skoncentrować, aby zapobiec nadmiernej rotacji,
- Warunków niezbędnych by uzyskać optymalny poziom motywacji i zaangażowania pracowników.
Wszystkie aspekty związane z satysfakcją badane są na trzech różnych poziomach: obejmujących konkretnych pracowników, grup funkcjonalnych oraz całej organizacji. Specjaliści W&BS analizują satysfakcję na różnym poziomie szczegółowości, by zidentyfikować nieefektywnie działające komórki w sprawnie zarządzanej organizacji.
Badanie może obejmować wszystkich pracowników organizacji bądź wskazany dział.