Dodaj boks reklamowy w tym miejscu
Stwórz boks dla swojej firmy i promuj ją w Odi.pl.
Logo firmy: Warsaw Trade Sp. z o.o.Warsaw Trade Sp. z o.o.
- okulary sportowe, - okulary polaryzacyjne, - okulary fotochro...
Logo firmy: Foto-Press Dział Fotografiki Cyfrowej Radosław GancarczykFoto-Press Dział Fotografiki Cy...
Nasza oferta obejmuje albumy ślubne, dziecięce i okolicznościowe....
Logo firmy: BWG Polska Sp. z o.o.BWG Polska Sp. z o.o.
Wózki dziecięce i foteliki samochodowe: * JOOLZ * QUINNY * TEU...
Pytanie do ekspertów:

Jak wybrać dobrą firmę projektującą strony internetowe?

Aby udzielić odpowiedzi na powyższe pytanie zaloguj się lub zarejestruj w Odi.pl.

Odpowiedzi ekspertów:
Odpowiedź firmy: S 90 Michał Ptak
Strona internetowa jest dzisiaj podstawowym narzędziem w komunikacji z klientami. Dzięki niej firma istnieje w świadomości potencjalnych klientów, jest podstawowym źródłem informacji o zakresie działalności firmy, a przy okazji jest jej reklamą. Aby strona spełniania wszystkie te funkcje musi zostać dobrze zaprojektowana i wykonana, zatem wybór jej twórcy musi być przemyślany.

Na rynku usług informatycznych panuje bardzo duża konkurencja. Wybór dobrej firmy wcale nie musi być taki prosty, jak się to wydaje - tym bardziej jeśli chcemy, aby nasza firmować strona promowała nasze produktu lub usługi. żeby wybrać odpowiednią firmę do współpracy musimy zdawać sobie sprawę z kilku podstawowych kwestii. Przede wszystkim strona to nie tylko grafika i względy wizualne. Na dobrze działającą stronę internetową składa się:
wybór technologii w jakiej zostanie stworzona,
dostęp do aktualizacji kodu strony,
odpowiednie zabezpieczenie przed włamaniami i wirusami,
bezawaryjne działanie,
poprawne wyświetlanie na urządzeniach mobilnych,
przyjazny dla użytkownika panel administracyjny, pozwalający intuicyjnie zarządzać stroną.

To właśnie te elementy decydują o tym, jak będzie nam się korzystało ze strony internetowej w przyszłości i czy spełni ona swoje zadanie. Wybierając firmę, która ją zaprojektuje, warto przyjrzeć się jej już wcześniejszym realizacjom. Jak już zostało wspomniane grafika nie powinna być głównym argumentem, który wpłynie na ostateczną decyzję o wyborze firmy wykonującej strony internetowe. Jest ona ważna, bo w dużej mierze wpływa na to, czy klient pozostanie na naszej stronie, czy nie, ale nie jest najważniejsza. O wiele istotniejsze jest to, czy strona jest intuicyjna  w obsłudze, a zatem czy klient lub użytkownik w łatwy sposób się po niej porusza, znajdując potrzebne mu informacje. Im bardziej są poukrywane przydatne informacje o firmie, ofercie, zasadach współpracy, itd, tym klient bardziej czuje się zniechęcony do wyboru takiego kontrahenta. Strona zatem powinna być przejrzysta, czytelna i łatwa w obsłudze.

Łatwość w obsłudze dotyczy także właściciela strony. Pamiętać należy, że strona internetowa musi żyć, a zatem odpowiadać na bieżące potrzeby klienta, więc konieczne jest administrowanie firmową stroną. W tym też celu musi zostać ona wyposażona w system zarządzania treścią - CMS. Dzięki niemu można samodzielnie dodawać treści na stronie, grafikę, materiały do pobrania dla klienta, czy też prowadzić obsługę sklepu internetowego. Tutaj bardzo ważne jest to, aby system ten miał stałe wsparcie techniczne. Chodzi tu głównie o to, aby skrypt na którym została oparta strona był nadal rozwijany, a zgłaszane przez użytkowników błędy naprawiane. Dzięki temu strona będzie lepiej zabezpieczona przed np. atakami hakerskimi. Istotne jest również to, aby firma wykonująca stronę przygotowała ją tak, aby w każdym momencie można było wzbogacić stronę o nowe funkcjonalności. Zatem kod źródłowy strony powinien być zgodny ze standardami XHTML, CSS oraz coraz częściej stosowanym standardem WCAG (dostosowanie strony dla osób niewidzących lub niedowidzących).

Strona internetowa zawsze powinna być przyjazna dla jej użytkowników, także pod względem jej szybkości wczytywania się. Jest to naprawdę ważne, tym bardziej gdy chodzi o składanie zamówień w sklepie internetowym. W tym też celu powinna być wykonana optymalizacja strony pod kątem szybkości jej działania. Polega to na usunięciu niepotrzebnego kodu ze struktury strony, co wykonać może doświadczony programista. Dobrzy programiści potrafią przyśpieszyć działanie strony nawet trzykrotnie, co na pewno docenią jej użytkownicy.

Chcąc stać się posiadaczem właśnie takiej strony, należy poważnie podejść do wyboru firmy zajmującej się tworzeniem stron internetowych. Pierwszym etapem dobrej współpracy jest poznanie indywidualnych potrzeb klienta. Im więcej firma ma pytań, tym lepiej, ponieważ dzięki temu będzie mogła zaproponować rozwiązania, o których być może nie wiesz albo wydawały Ci się, że będą potrzebne za parę lat. Bardzo ważne jest, aby firma projektująca stronę pokazała Ci jak działa system CMS, opowiedziała o jego zaletach oraz zagwarantowała późniejsze wsparcie techniczne.

Prozaiczną kwestią, ale dla wielu klientów niezwykle ważną, jest jakość obsługi klienta. Realizując projekt tworzenia strony konieczne jest, aby mieć stały kontakt z firmą projektującą. Wszelkie wątpliwości, czy też pytania, najlepiej jest zadawać od razu, aby eliminować ewentualne nieścisłości. Dlatego jeśli firma odpowiada na etapie wyceny dopiero po kilku dniach, to niestety nie mamy co liczyć na szybszą komunikację, jeśli dojdzie do współpracy. Przy okazji warto zwrócić uwagę na to, czy łatwo rozmawia się z osobą prowadzącą projekt, czy jest ona miła i wystarczająco zaangażowana w sprawną realizację zlecenia. Z pozoru to błahostki, ale z drugiej strony, lepiej współpracować z otwartymi i zaangażowanymi koordynatorami projektu.

Wybierając firmę do współpracy nad swoją stroną internetową, zwróćmy jeszcze uwagę na to, w jakim czasie jest w stanie wykonać zlecenie. Nawet jeśli bardzo nam się śpieszy, to trzeba wziąć poprawkę na to, że jeśli robimy coś bardzo szybko to niekoniecznie dokładnie. Pozwólmy firmie oszacować czas wykonania strony, abyś również Ty jako klient, miał czas na zastanowienie się nad wyborem grafiki czy przeanalizowanie zaproponowanych dodatkowych rozwiązań.

Klientów zawsze najbardziej interesuje cena. Rozpiętość cenowa na rynku usług informatycznych jest naprawdę duża, więc trzeba uważnie się przyjrzeć każdej otrzymanej ofercie. Wiele firm, oprócz stworzenia strony, w cenie oferuje dodatkowe elementy. Wśród najczęściej proponowanych jest np. roczny hosting gratis, domena w cenie strony przez rok. Jeśli nie jest to w wyraźny sposób zaznaczone w ofercie, ani w umowie, koniecznie trzeba o te koszty zapytać, ponieważ bez tych elementów żadna strona nie może istnieć. Na tym etapie możemy już sprawdzić jakość działania firmy, bo jeśli otwarcie mówi o wszelkich możliwych dodatkowych kosztach, raczej Cię one nie zaskoczą podczas realizacji projektu.

Jak widać elementów wpływających na dobry wybór firmy tworzącej strony internetowe jest kilka. Warto o nich wszystkich pamiętać, ponieważ to właśnie one wpłyną na jakość współpracy. Wybierając firmę sprawdźmy jej rzetelność, chociażby prosząc o referencje otrzymane od wcześniejszych klientów. Spróbujmy także znaleźć jakieś opinie w internecie, czy też po prostu dobrze zapoznajmy się z firmowym portfolio. Nie zawsze cena jest najważniejsza, ponieważ dobra obsługa i stałe wsparcie techniczne bywa nie do przecenienia.

Zapytaj eksperta o szczegóły »
Data: 2015.04.22
Oceń odpowiedź:
3/0
Na początku należy sobie zadać pytanie co konkretnie chcemy osiągnąć?

Posługując się analogią, w jaki sposób wybrać firmę do zbudowania domu?
1. Ma być duży?
2. Ma być tani?
3. Ma być murowany?
4. Ma być drewniany?
5. Ma być ekonomiczny w utrzymaniu?
6. A może ma to być mały domek letniskowy?


Wracając do tematu, jak widać pytań jest wiele. Niestety bez określenia konkretnych wymagań ciężko szukać konkretnego wykonawcy. Zwyczajnie specjalizują się oni w nieco innych niszach, a część z dostępnych na rynku zwyczajnie się nie nada. Operujemy tu głównie 3 zmiennymi: jakość, cena, szybkość.


Podobnie jak w przypadku z domem, ważna jest definicja wymagań.
1. Czy ma to być „strona wizytówka”? Bez podstron lub z kilkoma zakładkami. Dane kontaktowe, trochę tekstu i kilka obrazków.
2. Czy potrzebna jest „na wczoraj”? Jeśli tak to trzeba się liczyć z tym, że niewykluczona jest sytuacja „coś za coś”.
3. Czy ma to być w pełni edytowalny system do zarządzania treścią, tak zwany CMS (np. Wordpress, Joomla)?
4. Czy wygląd i nawigacja ma być unikatowa, czy obejdzie się z użyciem szablonu? To tak jak porównanie ubrania ze sklepu i od krawca.
5. Czy strona ma być miejscem do publikacji treści (blog, portal informacyjny itp.) czy raczej pełnić funkcję aplikacji internetowej np. system CRM?
6. Jaka jest planowana wizja rozwoju strony, kto będzie zajmował się utrzymaniem?


Przypadek 1.
Strona wizytówka. W takim przypadku jeśli chcemy mieć coś bardzo prostego i nierozbudowanego można zaryzykować i pokusić się o taniego wykonawcę. Ryzyko jest takie, że może być z nim słaby kontakt, szczególnie jak będzie trzeba coś zmienić czy dodać w przyszłości.

Jeśli strona jednak pomimo prostoty ma przykuwać uwagę i być solidnie wykonana, warto zainwestować więcej. Rozpiętość kwot jest duża, ale można szacować godzinowo koszt projektu. Warto ustalić jednak wcześniej dokładnie jego zakres, kwestie poprawek, utrzymania (hosting, domena). Bez tego obie strony mogą czuć się pokrzywdzone, a współpraca może przemienić się w przepychanki słowne. Warto zauważyć, że w przypadku takiej strony zaprojektowanie unikalnego layoutu / wyglądu jest sporą składową. Porównywanie wartości np. w zestawieniu z gotowym szablonem za 50zł jest nie na miejscu – nawet jeśli ostateczny produkt jest na podobnym poziomie wykonania. Jeśli ktoś nie widzi różnicy, być może powinien kupić szablon i ewentualnie wynająć osobę, która jej go wdroży.


Przypadek 2.
Strona firmowa z możliwością publikowania treści. Taka na której wszystko można wykonać samodzielnie, ewentualnie zatrudniając kogoś do pomocy.

Tu znowu opcji jest kilka. Można zatrudnić firmę wdrażającą gotowce jak Wordpress, ewentualnie dokupić ładny szablon, aby trochę odróżnić się od konkurencji. Drugą opcją jest zatrudnienie zespołu który wykona taki system uwzględniając specyficzne potrzeby klienta, generalnie bazując jednak na jakimś istniejącym rozwiązaniu (co skraca czas realizacji i redukuje koszty). W tym przypadku jeszcze ważniejsze jest dokładne ustalenie zakresu prac. Warto też podzielić projekt na etapy. Pozwolą one na szybsze używanie rozwiązania i sprawniejszą realizację projektu.


Przypadek 3.
Całkowicie niestandardowa aplikacja internetowa. Sytuacja przypomina trochę wariant 2 przypadek 2, ale jest jeszcze bardziej złożona. Tu jeszcze ważniejsze jest spojrzenie w przyszłość jako, że aplikacje trzeba cały czas udoskonalać, aby spełnić oczekiwania klientów. Z tego wynika jasno, że dobrze przygotować się na długofalową współpracę. Funkcjonalności muszą być jasno sprecyzowane, a ich kolejność implementacji ustalona. Naturalnie, tu jeszcze większej wagi nabiera realizacja etapowa. Oprócz tego wybrana firma powinna mieć doświadczenie w utrzymywaniu wytworzonych aplikacji. Poza umiejętnościami technicznymi ważna będzie komunikacja. Warto też ograniczyć ryzyko konieczności zmiany wykonawcy. Pisanie kodu to nie przerzucanie ziemniaków – może się okazać, że nowy zespół nie odnajdzie się w twórczości poprzedniego lub będzie to proces długi i kosztowny.


Wykonawca lokalny czy zdalny?
Jest to temat na co najmniej osobny artykuł. Jednak w skrócie wiele zależy od zakresu projektu i tego jak obie strony umieją uczestniczyć w zdalnych projektach. W razie znalezienia ciekawego wykonawcy zdalnego, warto jest rozpocząć współpracę od mniejszego projektu. Jeśli się sprawdzi, można spróbować z większym.


Na kogo uważać?
Jeśli firma reklamuje się jako najlepsza, najtańsza i najszybsza to prawdopodobnie jest trochę inaczej. Warto pamiętać o 3 zmiennych, wymienionych wcześniej.


Reasumując: dobrze jest wybrać wykonawcę o podejściu podobnym do naszego. Jeśli cenimy jakość, niestety cena i szybkość wykonania muszą zejść na dalszy plan i analogicznie.

Zapytaj eksperta o szczegóły »
Data: 2015.12.03
Oceń odpowiedź:
0/0